Den 17 februari 2024 träder reglerna enligt DSA – Digital Services Act – i kraft fullt ut
Förordningen om digitala tjänster ger ett enhetligt regelverk för onlineplattformar såsom handelsplattformar, sökmotorer, sociala nätverk, plattformar för att dela innehåll (bl.a. sociala medier) med flera som fungerar som mellanhänder för konsumenter å ena sidan och varor, tjänster och innehåll å andra sidan.
Reglerna syftar till att tillgodose och försäkra dels den enskilda användarens grundläggande rättigheter (genom kontroll, information och skydd mot t.ex. olagligt innehåll), dels att förenkla och konkretisera för de som tillhandahåller onlineplattformar (genom ett enhetligt regelverk och vissa krav på information och transparens). Enligt EU-kommissionens definition gäller att ”rättsakten om digitala tjänster innehåller regler för mellanhänder och internetplattformar som t.ex. marknadsplatser, sociala medier, plattformar för delning av innehåll, appbutiker och plattformar för att boka resor och boende”.
Som onlineplattform (även internetplattform) avses de som för samman säljare och konsumenter, t.ex. digitala marknadsplatser, appbutiker och plattformar för delningsekonomi och sociala medier.
I huvudsak ställs ett antal nya krav på tillhandahållare av onlineplattformar, bl.a. följande:
Utökade transparens- och informationskrav, bl.a.:
- Transparenskrav avseende t.ex. antalet tvister som hänskjutits till alternativ tvistlösning, tillfälliga avstängningar.
- Minst var sjätte månad ska information om det genomsnittliga antalet aktiva tjänstemottagare inom EU offentliggöras.
Interna system för bl.a. klagomål och alternativ tvistlösning:
- Ett internt system för hantering av klagomål. Användare ska elektroniskt och kostnadsfritt kunna lämna klagomål på plattformens beslut att ta ned innehåll som ansetts vara olagligt eller oförenligt med plattformens allmänna villkor.
- Åtgärder och skydd mot missbruk, t.ex. förvarning och avstängning av användare som tillhandahåller olagligt innehåll. Plattformen ska också tydligt ange i sina allmänna villkor den policy för missbruk som beaktas när någon stängs av.
- Vissa tekniska och organisatoriska åtgärder som behövs inom ramen för systemet med betrodda anmälare.
- Vissa tvistlösningsalternativ utanför domstol.
Annonsering och marknadsföring på plattformen:
- Vissa krav på utformning av onlinegränssnitt för att inte vilseleda eller manipulera mottagaren.
- Krav på reklamidentifiering av varje annons på plattformen, samt viss tillkommande information.
- Rekommendationssystem ska på ett transparent sätt visa vilka kriterier som tillämpas.
- Skydd av minderåriga och förbud mot behandling av känsliga personuppgifter för riktad annonsering.
Vissa krav tillämpas även för plattformar som gör det möjligt för konsumenter att ingå distansavtal med näringsidkare:
- Informations- och efterforskningskrav avseende de näringsidkare som tillåts på plattformen.
- Lagringskrav avseende informationen.
- Tillhandahållande av tillräckligt onlinegränssnitt för att näringsidkare ska kunna uppfylla sina skyldigheter enligt förordningen.
Som numera är brukligt för förordningar så kan sanktionsavgifter utdömas för aktörer som inte följer bestämmelserna. Som högst kan en sanktionsavgift uppgå till 6% av den globala årsomsättningen under det föregående räkenskapsåret.
Kontakta vår Techgrupp om du vill veta mer om DSA.