Advokat, senior biträdande jurist

Carl Östlund

Mobil: 076-00 283 30

Till Medarbetare

Carl Östlund är Advokat och senior biträdande jurist. Han är verksam i byråns arbetsrättsgrupp. Carl har tidigare erfarenhet från arbete som biträdande jurist på Advokatfirman Vinge.


Uppdrag | 2023-10-03
Vi har biträtt Jetpak Group AB vid förvärvet av BudAB AB
Vi har biträtt Jetpak Group AB (”Jetpak”) vid förvärvet av BudAB AB (”BudAB”). BudAB har sin bas vid Arlandastad-Stockholm och verksamheten bygger på bud- och distributionstransporter huvudsakligen i Stockholms- och Mälardalsområdet, inklusive logistikhantering på Arlanda...
Vi har biträtt Jetpak Group AB (”Jetpak”) vid förvärvet av BudAB AB (”BudAB”). BudAB har sin bas...
Uppdrag | 2023-09-18
Vi har biträtt PHM Sweden AB vid förvärvet av Bredablick-koncernen
Vi har biträtt PHM Sweden AB (”PHM”) vid förvärvet av Bredablick-koncernen (”Bredablick”). Bredablick är en av Sveriges största förvaltningskoncerner med verksamheter inom teknisk och ekonomisk förvaltning av bostadsfastigheter och facility services. Förvärvet stärker PHM:s position...
Vi har biträtt PHM Sweden AB (”PHM”) vid förvärvet av Bredablick-koncernen (”Bredablick”). Bredablick är en av Sveriges...
Uppdrag | 2022-12-08
TM & Partners har biträtt Färna Invest i samband med förvärvet av Indiska
TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström, i samband med förvärvet av samtliga tillgångar och rättigheter från Indiska Magasinet AB konkursbo genom det nybildade bolaget...
TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström,...
Uppdrag | 2022-10-19
TM & Partners har biträtt CombinedX vid ett flertal förvärv
TM & Partners har biträtt CombinedX AB (publ) och dess dotterbolag CombinedX Professional Services AB och Netgain AB vid förvärv av samtliga aktier i LOCA Företagspartner AB (”Loca”) och Redway Sverige AB (”Redway”) samt 30...
TM & Partners har biträtt CombinedX AB (publ) och dess dotterbolag CombinedX Professional Services AB och Netgain...
Uppdrag | 2022-10-14
TM & Partners har biträtt Tradera vid kapitalanskaffning
TM & Partners har biträtt Tradera i förbindelse med kapitalanskaffning från Ceder Capital. Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär...
TM & Partners har biträtt Tradera i förbindelse med kapitalanskaffning från Ceder Capital. Tradera är Sveriges största...
Nyhetsbrev | 2022-09-01
”Nya LAS” och genomförande av arbetsvillkorsdirektivet
Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och ska tillämpas av arbetsgivare från och med den 1 oktober 2022. Propositionen och regeringens sammanfattning av nya LAS...
Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och...
Uppdrag | 2023-10-03

Vi har biträtt Jetpak Group AB vid förvärvet av BudAB AB

Vi har biträtt Jetpak Group AB (”Jetpak”) vid förvärvet av BudAB AB (”BudAB”). BudAB har sin bas vid Arlandastad-Stockholm och verksamheten bygger på bud- och distributionstransporter huvudsakligen i Stockholms- och Mälardalsområdet, inklusive logistikhantering på Arlanda flygplats.

Jetpak erbjuder lösningar för både spontana transportbehov och skräddarsydd logistik. Jetpak finns representerat på fler än 170 orter i Norden och i Europa.

Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande normalt baserat på tillgången till cirka 4 000 flygavgångar dagligen och ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar. Detta är något som möjliggör att kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten. Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

För mer information besök Jetpak Group.

TM & Partners team bestod av:

Uppdrag | 2023-09-18

Vi har biträtt PHM Sweden AB vid förvärvet av Bredablick-koncernen

Vi har biträtt PHM Sweden AB (”PHM”) vid förvärvet av Bredablick-koncernen (”Bredablick”). Bredablick är en av Sveriges största förvaltningskoncerner med verksamheter inom teknisk och ekonomisk förvaltning av bostadsfastigheter och facility services. Förvärvet stärker PHM:s position i Sverige som en rikstäckande aktör med stor kunskap och erfarenhet inom bostadsfastighetsförvaltning, skötsel och tekniskt underhåll.

PHM verkar på ett 70-tal orter i Sverige från norr till söder via dess 26 lokalt förankrade och självständiga bolag och cirka 1 300 anställda. I och med förvärvet av Bredablick kommer antalet PHM-anställda i Sverige närma sig 2 000.

Bredablick grundades 2009 och har vuxit till att bli en marknadsledare i Sverige. Bredablicks tjänster omfattar olika tjänster relaterade teknisk och ekonomisk förvaltning av bostadsfastigheter och facility services.

För mer information besök PHMs webbplats.

Vårt team bestod av:

Uppdrag | 2022-12-08

TM & Partners har biträtt Färna Invest i samband med förvärvet av Indiska

TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström, i samband med förvärvet av samtliga tillgångar och rättigheter från Indiska Magasinet AB konkursbo genom det nybildade bolaget Indiska 1901 AB. Indiska erbjuder heminredning, kläder och accessoarer och är verksamt i Sverige, Norge och Finland.

TM & Partners team bestod huvudsakligen av delägarna Jens Haneklint, Johan Wigh och Anna Jerndorf, seniora biträdande juristen Amela Balijaj och biträdande juristerna Jacob Elovsson Hultin, Carl Östlund, Matilda Andersson, samt Philip Bihl.

 

Uppdrag | 2022-10-19

TM & Partners har biträtt CombinedX vid ett flertal förvärv

TM & Partners har biträtt CombinedX AB (publ) och dess dotterbolag CombinedX Professional Services AB och Netgain AB vid förvärv av samtliga aktier i LOCA Företagspartner AB (”Loca”) och Redway Sverige AB (”Redway”) samt 30 procent av Max21 AB (”Max21”).

Loca är specialistkonsulter inom IT-risk- och regelefterlevnad. Loca förvärvades av CombinedX dotterbolag Netgain AB.

Redway är verksamhetskonsulter som bland annat arbetar med upphandlingsuppdrag i telekomsektorn. Redway förvärvades av koncernens moderbolag CombinedX AB (publ).

Max21 är specialistkonsulter inom systems applications and products (SAP) med focus på logistik. CombinedX Professional Services AB förvärvade 30 procent av Max21 med rätt att i två steg förvärva resterande aktier i bolaget.

För ytterligare information, se pressmeddelanden avseende Loca, Redway och Max21.

TM & Partners team bestod av delägaren Per Granström samt biträdande jurister Sara Jacobson, Tom Bovaller, Hanna Hillgren, Anna Elheim Sylten, Carl Östlund, Arvid Riemer, Louise Warvsten och Oskar Warberg.

Uppdrag | 2022-10-14

TM & Partners har biträtt Tradera vid kapitalanskaffning

TM & Partners har biträtt Tradera i förbindelse med kapitalanskaffning från Ceder Capital.

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. 2021 såldes 11,6 miljoner saker på Tradera med en bruttoomsättning på plattformen om 2,7 miljarder kronor.

TM & Partners team bestod av Sten Hedbäck (Partner, M&A), Anna Elheim Sylten (Senior Associate, M&A), Johan Mörlin (Associate, M&A), Louise Warvsten (Associate, M&A) Arvid Riemer (Associate, M&A), Lovisa Björk (Associate, M&A) och Carl Östlund (Associate, arbetsrätt).

Nyhetsbrev | 2022-09-01

”Nya LAS” och genomförande av arbetsvillkorsdirektivet

Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och ska tillämpas av arbetsgivare från och med den 1 oktober 2022. Propositionen och regeringens sammanfattning av nya LAS går att läsa i sin helhet här. Flertalet av reglerna är dispositiva på så sätt att avvikelser kan göras genom kollektivavtal.

De föreslagna ändringarna av arbetsrätten innebär i korthet följande:

Saklig grund vid uppsägning från arbetsgivares sida ersätts av sakliga skäl

I likhet med nuvarande regler kan sakliga skäl vara arbetsbrist eller personliga skäl. Den nya termen innebär ingen ändring i sak vad gäller uppsägning pga. arbetsbrist utan syftar till att göra det mer förutsebart vad som krävs för en giltig uppsägning pga. personliga skäl. Sakliga skäl ska anses föreligga om arbetstagaren gjort sig skyldig till ett tillräckligt allvarligt brott mot anställningsavtalet och arbetstagaren insett eller bort inse detta. Däremot ska en avvägning inte längre göras mot arbetstagarens intresse av att behålla anställningen och det ska inte heller göras någon prognos med avseende på hur arbetstagaren i framtiden kan tänkas komma att bete sig.

Arbetsgivaren får en utökad möjlighet att göra undantag från turordningen

Vid uppsägning pga. arbetsbrist kan alla arbetsgivare (oavsett antal anställda) välja att undanta tre arbetstagare enligt de nya reglerna.

Anställningen kommer inte längre bestå under tvist om ogiltighet

Enligt de nya reglerna ska en anställning upphöra vid uppsägningstidens slut även om uppsägningen är föremål för tvist. Detta kommer medföra lägre kostnader för arbetsgivare eftersom lön och övriga förmåner inte behöver utbetalas under pågående tvist om ogiltighet av uppsägning. För att motverka överträdelser av reglerna införs samtidigt en höjning av skadestånden för felaktiga uppsägningar och avskedanden.

Omreglering till lägre sysselsättningsgrad

Arbetsgivare ska iaktta vissa turordningsregler när arbetstagares sysselsättningsgrad sänks (s.k. hyvling) och arbetstagare ska ha rätt till omställningstid motsvarande deras uppsägningstid (dock max tre månader).

Allmän visstidsanställning ersätts av särskild visstidsanställning

Den nya anställningsformen liknar den tidigare men ska övergå till en tillsvidareanställning redan efter 12 månader i stället för 24 månader som gäller för en allmän visstidsanställning idag. Arbetstagare som haft en särskild visstidsanställning i mer än nio månader under de senaste tre åren ska ha företrädesrätt till återanställning i ny särskild visstidsanställning.

I förhållande till särskild visstidsanställning kommer en övergångsbestämmelse att tillämpas som kan vara praktiskt viktig för arbetsgivare att känna till. Vid bedömningen om en särskild visstidsanställning som ingås efter den 30 september 2022 har övergått till en tillsvidareanställning så ska även tidigare anställningstid i allmän visstidsanställning från och med den 1 mars 2022 beaktas. Tid i allmän visstidsanställning före den 1 mars 2022 ska inte beaktas och för anställningsavtal om allmän visstidsanställning som redan pågår den 1 oktober 2022 ska de äldre reglerna i fråga om anställningens övergång till tillsvidareanställning tillämpas.

Anställningsavtal på heltid ska vara norm

Om inget annat avtalas särskilt ska ett anställningsavtal anses gälla på heltid.

Anställda hos bemanningsföretag får en ökad möjlighet till tillsvidareanställning hos kundföretag

Uthyrda arbetstagare ska erbjudas tillsvidareanställning hos kundföretaget om de arbetat vid samma driftsenhet hos kundföretaget i sammanlagt minst 24 månader under en period om 36 månader. Kundföretaget kan som alternativ erbjuda arbetstagare en ersättning motsvarande två månadslöner.

EU:s arbetsvillkorsdirektiv

I tillägg till ovan har ytterligare förändringar i LAS trätt i kraft med anledning av genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1152 av den 20 juni 2019 om tydliga och förutsägbara arbetsvillkor i Europeiska unionen (arbetsvillkorsdirektivet). Förändringarna trädde i kraft den 29 juni 2022 och innebär ett utökat informationskrav för arbetsgivare.

Den mest centrala förändringen är att 6 c § LAS, som reglerar arbetsgivarens informationsplikt till den anställde, har utökats kraftigt. Arbetsgivare är enligt de nya reglerna skyldiga att lämna viss ytterligare skriftlig information om anställningsvillkoren till den anställde. Vissa villkor ska delges redan efter sju dagar medan andra ska delges senast en månad efter anställningens startdatum.

Den skriftliga informationen som arbetsgivare numera ska lämna till den anställde ska bland annat innehålla:

  • information om arbetsplats och om det inte finns en fast plats i stället ange information om att arbetet utförs på olika platser eller att arbetstagaren själv bestämmer arbetsplatsen;
  • information om arbetstagarens normala arbetsdag eller arbetstid;
  • information om hur ofta och på vilket sätt den anställdes lön betalas ut (exempelvis genom insättning på den anställdes angivna bankkonto);
  • information om det skydd för social trygghet som erbjuds den anställde (till exempel pension och försäkringar);
  • information om vad som gäller för övertids- och mertidsarbete samt om ersättning utgår för den typen av arbete;
  • information om vilka bestämmelser som parterna ska iaktta om någon av parterna vill avsluta anställningsförhållandet;
  • information om arbetstagarens rätt till utbildning som arbetsgivaren erbjuder (om tillämpligt); och
  • information att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter till staten.

Om du vill ha mer information eller rådgivning, vänligen kontakta vårt arbetsrättsteam.