Advokat, senior biträdande jurist (Föräldraledig)

Carl Östlund

Mobil: 076-00 283 30

Till Medarbetare

Carl Östlund är Advokat och senior biträdande jurist. Han är verksam i byråns arbetsrättsgrupp. Carl har tidigare erfarenhet från arbete som biträdande jurist på Advokatfirman Vinge.


Uppdrag | 2025-01-16
TM & Partners har biträtt Priveq vid en investering i ProTrain
TM & Partners har biträtt Priveq i samband med en investering i ProTrain Holding AB och dess dotterbolag. ProTrain är ett snabbt växande företag med fokus på att erbjuda innovativa och flexibla tjänster inom järnvägssektorn....
TM & Partners har biträtt Priveq i samband med en investering i ProTrain Holding AB och dess...
Uppdrag | 2024-11-28
Vi har har biträtt LIWLIG Group vid förvärvet av PS Occasion
TM & Partners har biträtt LIWLIG Group Oy i samband med förvärvet av PS Occasion Holding AB och dess dotterbolag. PS Occasion är en Stockholmsbaserad eventbyrå med 50 anställda som varit verksam i över 20...
TM & Partners har biträtt LIWLIG Group Oy i samband med förvärvet av PS Occasion Holding AB...
Uppdrag | 2024-08-26
TM & Partners har biträtt PropTech Energy vid förvärvet av Alova Fastighetsteknik AB
TM & Partners har biträtt PropTech Energy, majoritetsägt av Procuritas, i samband med förvärvet av Alova Fastighetsteknik AB. PropTech Energy består av bolagen Ömangruppen, Axcell Fastighetspartner och P2 Energi. Genom förvärvet stärker PropTech Energy sin...
TM & Partners har biträtt PropTech Energy, majoritetsägt av Procuritas, i samband med förvärvet av Alova Fastighetsteknik...
Uppdrag | 2024-07-03
TM & Partners har biträtt Atlas Copco Industrial Technique AB vid förvärvet av Swed-Weld
TM & Partners har biträtt Atlas Copco Industrial Technique AB i samband med förvärvet av AB Swed-Weld Fides, en svensk leverantör av smarta automatiserade skruv- och muttermatningssystem fokuserad på fordonsindustrin.   För mer information om...
TM & Partners har biträtt Atlas Copco Industrial Technique AB i samband med förvärvet av AB Swed-Weld...
Nyhetsbrev | 2024-04-05
Spridning av företagshemlig information – när krisen slår till
IT-avdelningen får meddelande om att ovanligt många filer med företagshemlig information har laddats ned till en av bolagets datorer. Vid närmare granskning riktas misstankarna mot en anställd som arbetat i bolaget i över tio år...
IT-avdelningen får meddelande om att ovanligt många filer med företagshemlig information har laddats ned till en av...
Uppdrag | 2024-03-20
Vi har biträtt Lantmännen ek för vid omstrukturering av Lantmännen Biorefineries
Vi har biträtt Lantmännen ek för i samband med att Lantmännen Agroetanol AB, Lantmännen Oats AB och Lantmännen Reppe AB fusionerats till ett bolag – Lantmännen Biorefineries AB. Fusionen har skett i flera steg och...
Vi har biträtt Lantmännen ek för i samband med att Lantmännen Agroetanol AB, Lantmännen Oats AB och...
Uppdrag | 2024-01-15
Legal rådgivare åt Team Olivia vid försäljning till Attendo
Vi biträder Team Olivia i samband med den idag annonserade försäljningen av det svenska affärsområdet Omsorg, innehållande verksamheter inom LSS, Individ och Familj samt Hemomsorg i Sverige till Attendo. Den överlåtna verksamheten, som i transaktionen...
Vi biträder Team Olivia i samband med den idag annonserade försäljningen av det svenska affärsområdet Omsorg, innehållande...
Uppdrag | 2023-10-03
Vi har biträtt Jetpak Group AB vid förvärvet av BudAB AB
Vi har biträtt Jetpak Group AB (”Jetpak”) vid förvärvet av BudAB AB (”BudAB”). BudAB har sin bas vid Arlandastad-Stockholm och verksamheten bygger på bud- och distributionstransporter huvudsakligen i Stockholms- och Mälardalsområdet, inklusive logistikhantering på Arlanda...
Vi har biträtt Jetpak Group AB (”Jetpak”) vid förvärvet av BudAB AB (”BudAB”). BudAB har sin bas...
Uppdrag | 2023-09-18
Vi har biträtt PHM Sweden AB vid förvärvet av Bredablick-koncernen
Vi har biträtt PHM Sweden AB (”PHM”) vid förvärvet av Bredablick-koncernen (”Bredablick”). Bredablick är en av Sveriges största förvaltningskoncerner med verksamheter inom teknisk och ekonomisk förvaltning av bostadsfastigheter och facility services. Förvärvet stärker PHM:s position...
Vi har biträtt PHM Sweden AB (”PHM”) vid förvärvet av Bredablick-koncernen (”Bredablick”). Bredablick är en av Sveriges...
Uppdrag | 2022-12-08
TM & Partners har biträtt Färna Invest i samband med förvärvet av Indiska
TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström, i samband med förvärvet av samtliga tillgångar och rättigheter från Indiska Magasinet AB konkursbo genom det nybildade bolaget...
TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström,...
Uppdrag | 2022-10-19
TM & Partners har biträtt CombinedX vid ett flertal förvärv
TM & Partners har biträtt CombinedX AB (publ) och dess dotterbolag CombinedX Professional Services AB och Netgain AB vid förvärv av samtliga aktier i LOCA Företagspartner AB (”Loca”) och Redway Sverige AB (”Redway”) samt 30...
TM & Partners har biträtt CombinedX AB (publ) och dess dotterbolag CombinedX Professional Services AB och Netgain...
Uppdrag | 2022-10-14
TM & Partners har biträtt Tradera vid kapitalanskaffning
TM & Partners har biträtt Tradera i förbindelse med kapitalanskaffning från Ceder Capital. Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär...
TM & Partners har biträtt Tradera i förbindelse med kapitalanskaffning från Ceder Capital. Tradera är Sveriges största...
Nyhetsbrev | 2022-09-01
”Nya LAS” och genomförande av arbetsvillkorsdirektivet
Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och ska tillämpas av arbetsgivare från och med den 1 oktober 2022. Propositionen och regeringens sammanfattning av nya LAS...
Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och...
Uppdrag | 2025-01-16

TM & Partners har biträtt Priveq vid en investering i ProTrain

TM & Partners har biträtt Priveq i samband med en investering i ProTrain Holding AB och dess dotterbolag.

ProTrain är ett snabbt växande företag med fokus på att erbjuda innovativa och flexibla tjänster inom järnvägssektorn. Genom investeringen blir Priveq ny majoritetsägare i koncernen medan de nuvarande ägarna kommer att vara kvar i bolaget som betydande minoritetsägare. Priveqs investering ger ProTrain en partner som kan stärka företaget inför framtida tillväxt.

För mer information om förvärvet, vänligen se pressrelease:
https://www.mynewsdesk.com/se/priveq/pressreleases/priveq-investerar-i-protrain-en-ledande-leverantoer-av-innovativa-och-flexibla-tjaenster-inom-jaernvaegssektorn-3363714

TM & Partners team bestod av:
Per Granström (ansvarig delägare, M&A)
Tom Bovaller (biträdande jurist, M&A)
Samuel Net (biträdande jurist, M&A)
Tobhias Brandell (delägare, Bank & Finans)
Anna Kireeva (biträdande jurist, Bank & Finans)
Daniel Thell (biträdande jurist, Bank & Finans)
Karolina Kjellberg (senior biträdande jurist, Tech)
Francisco Stråhle (biträdande jurist, Tech)
Carl Östlund (senior biträdande jurist, Arbetsrätt)
Vilma Hansson (biträdande jurist, Arbetsrätt)
Ulrica Alvestrand Körling (senior biträdande jurist, Fastighet

För mer information, kontakta ansvarig delägare Per Granström:
E-post: per.granstrom@tmpartners.se
Tel: 076-00 283 60

Uppdrag | 2024-11-28

Vi har har biträtt LIWLIG Group vid förvärvet av PS Occasion

TM & Partners har biträtt LIWLIG Group Oy i samband med förvärvet av PS Occasion Holding AB och dess dotterbolag.

PS Occasion är en Stockholmsbaserad eventbyrå med 50 anställda som varit verksam i över 20 år. Genom förvärvet stärker LIWLIG Group sin närvaro i Sverige och sin position som Nordens ledande event- och marknadsföringsbyrå.

För mer information om förvärvet, vänligen se pressrelease:

https://www.liwlig.com/news/en-liwlig-group-strengthens-its-leading-position-sweden

TM & Partners team bestod av:

Sten Hedbäck (ansvarig delägare, M&A)

Tom Bovaller (biträdande jurist, M&A)

Sara Jacobson (senior biträdande jurist, M&A)

Samuel Net (biträdande jurist, M&A)

Carl Östlund (senior biträdande jurist, Arbetsrätt)

Vilma Hansson (biträdande jurist, Arbetsrätt)

Ludvig Tidhult (biträdande jurist, Tech)

Amela Balijaj (senior biträdande jurist, Fastighet)

För mer information, kontakta ansvarig delägare:
Sten Hedbäck
E-post: sten.hedback@tmpartners.se
Tel: 076-00 283 05

Uppdrag | 2024-08-26

TM & Partners har biträtt PropTech Energy vid förvärvet av Alova Fastighetsteknik AB

TM & Partners har biträtt PropTech Energy, majoritetsägt av Procuritas, i samband med förvärvet av Alova Fastighetsteknik AB. PropTech Energy består av bolagen Ömangruppen, Axcell Fastighetspartner och P2 Energi. Genom förvärvet stärker PropTech Energy sin närvaro i Stockholmsregionen och sin kapacitet att tillhandahålla högkvalitativa tekniska lösningar till fastighetsägare.

För mer information om förvärvet, vänligen se pressrelease:
https://www.procuritas.com/proptech-energy-expands-within-the-stockholm-region-through-the-acquisition-of-alova

TM & Partners team bestod av:
Sten Hedbäck (ansvarig delägare, M&A)
Arvid Riemer (biträdande jurist, M&A)
Lovisa Björk (biträdande jurist, M&A)
Carl Östlund (senior biträdande jurist, Arbetsrätt)
Vilma Hansson (biträdande jurist, Arbetsrätt)
Patrik Arosenius (biträdande jurist, Fastighet)

För mer information, kontakta ansvarig delägare Sten Hedbäck
E-post: sten.hedback@tmpartners.se
Tel: 076-00 283 05

Uppdrag | 2024-07-03

TM & Partners har biträtt Atlas Copco Industrial Technique AB vid förvärvet av Swed-Weld

TM & Partners har biträtt Atlas Copco Industrial Technique AB i samband med förvärvet av AB Swed-Weld Fides, en svensk leverantör av smarta automatiserade skruv- och muttermatningssystem fokuserad på fordonsindustrin.  

För mer information om affären, vänligen se pressrelease:

https://www.atlascopcogroup.com/se/media/corporate-press-releases/2024/20240702-acquisition-swedweld

TM & Partners team bestod av:
Vaiva Eriksson | Ansvarig delägare | M&A
Tom Bovaller  | M&A
Lovisa Björk |  M&A
Emma Ström | M&A
Carl Östlund |  Arbetsrätt
Vilma Hansson |  Arbetsrätt
Andreas Sahlstedt | Fastighetsrätt

Nyhetsbrev | 2024-04-05

Spridning av företagshemlig information – när krisen slår till

IT-avdelningen får meddelande om att ovanligt många filer med företagshemlig information har laddats ned till en av bolagets datorer. Vid närmare granskning riktas misstankarna mot en anställd som arbetat i bolaget i över tio år men som lämnade in sin uppsägning för bara ett par dagar sedan. Det rör sig om ett stort antal filer med företagshemlig information som riskerar att skada bolaget om informationen sprids. Hur mycket information har laddats ned och har filerna överförts till privata enheter? Vad ska ni göra respektive undvika att göra när krisen slår till?

Läckage av företagshemlig information är obehagligt och riskerar att skada verksamheten men är något som förekommer alltmer i den digitala atmosfären. Vi har sammanställt de viktigaste punkterna att tänka på när en misstanke om oegentligheter uppstår.

Oberoende utredning

Inledningsvis är det är viktigt att besluta om vem som är ansvarig för utredningen. Den personen ska vara oberoende och självständig. Det behöver även sättas ramar för utredningen för att fastställa vilken omfattning utredningen ska vara och vad som behöver granskas. Saknas tydliga ramar kan processen bli utdragen i onödan men ramarna får inte heller vara för snäva så att något väsentligt försummas. I detta skede är det även viktigt att fastställa, förutom den misstänkte, vilka som kan ha information av särskild betydelse för utredningen.

Bevissäkring

Nästa steg är att samla in och säkra bevis. Detta är ett viktigt steg då felaktig hantering av bevismaterial kan påverka värdet av bevisningen vid en senare bevisvärdering. Innan konfrontering eller intervjuer kan hållas är det därför viktigt att först samla in alla enheter som den anställde har tillgång till, exempelvis dator, mobiltelefon och externa USB-minnen eller liknande. Det kan vara fördelaktigt att överrumpla den misstänkte när enheterna ska samlas in för att undvika att bevis förstörs eller förvrängs om den misstänkte inser bolagets misstankar. Vi rekommenderar att en IT-forensiker hanterar och går igenom enheterna då bevis riskerar att förstöras om enheterna hanteras felaktigt. För bästa resultat ska en granskning genomföras i en kopia av mjukvaran då bevis kan förstöras om granskningen görs direkt i mjukvaran. Efter att information från enheterna har säkrats ska intervjuer hållas med de personer som är av särskild betydelse för utredningen. Dessa intervjuer måste planeras noggrant, både genom relevanta frågor och i vilken ordning de ska genomföras.

En vanlig arbetsrättslig åtgärd under utredningen är att arbetsgivaren arbetsbefriar den anställde som är misstänkt. Det innebär att den anställde under denna period inte utför arbete men fortsätter att erhålla lön och fulla anställningsförmåner som vanligt. Det är viktigt att vara medveten om att en objektiv IT-forensisk utredning lika gärna kan komma fram till att misstankarna kan avfärdas mot en misstänkt anställd. Det är därför viktigt att under intervjun förklara för den anställde vad syftet med utredningen är och att den anställde inte har blivit uppsagd utan är arbetsbefriad med lön och förmåner under tiden utredningen pågår.

Sammanställning och utvärdering

Efter att all information har samlats in är det dags att sammanställa de uppgifter som framkommit vilket oftast görs i en rapport. Syftet med rapporten är att få en överblick och säkerställa vad nästa åtgärd är. Relevanta åtgärder kan exempelvis vara avsked, uppsägning eller att parterna träffar en överenskommelse att anställningen ska upphöra och hur läckt information ska hanteras. Rapporten är ett viktigt underlag om bolaget skulle vilja gå vidare med en polisanmälan och en formell process.

Vi på TM & Partners finns tillgängliga och kan vägleda med juridisk expertis i samband med att en utredning inleds. Vi samarbetar med professionella IT-forensiker som kan hantera bevissäkring av IT-utrustning. Vi lyder under Advokatsamfundets stadgar och har advokatsekretess vilket gör att ni kan känna er trygga med att känsliga utredningar inte offentliggörs.

Uppdrag | 2024-03-20

Vi har biträtt Lantmännen ek för vid omstrukturering av Lantmännen Biorefineries

Vi har biträtt Lantmännen ek för i samband med att Lantmännen Agroetanol AB, Lantmännen Oats AB och Lantmännen Reppe AB fusionerats till ett bolag – Lantmännen Biorefineries AB.

Fusionen har skett i flera steg och innebär att de tre respektive verksamheterna framgent kommer att bedrivas under det gemensamma företagsnamnet Lantmännen Biorefineries, med verksamheter i Lidköping, Norrköping och Kimstad.

Läs mer här.

Vårt team bestod av:
Uppdrag | 2024-01-15

Legal rådgivare åt Team Olivia vid försäljning till Attendo

Vi biträder Team Olivia i samband med den idag annonserade försäljningen av det svenska affärsområdet Omsorg, innehållande verksamheter inom LSS, Individ och Familj samt Hemomsorg i Sverige till Attendo. Den överlåtna verksamheten, som i transaktionen värderas till 950 Mkr på kassa- och skuldfri basis, innehåller ca 120 omsorgsverksamheter och sysselsätter cirka 3 000 medarbetare, med en årsomsättning på ca 1 350 Mkr.

Transaktionen är föremål för sedvanliga villkor och godkännanden och förväntas slutföras under början av 2024.

Team Olivia är huvudägt av Procuritas Capital Investors IV GP Ltd.

Vårt team består av:

För mer information, kontakta ansvarig delägare Sten Hedbäck:
E-post: sten.hedback@tmpartners.se
Tel: 076-00 283 05

Uppdrag | 2023-10-03

Vi har biträtt Jetpak Group AB vid förvärvet av BudAB AB

Vi har biträtt Jetpak Group AB (”Jetpak”) vid förvärvet av BudAB AB (”BudAB”). BudAB har sin bas vid Arlandastad-Stockholm och verksamheten bygger på bud- och distributionstransporter huvudsakligen i Stockholms- och Mälardalsområdet, inklusive logistikhantering på Arlanda flygplats.

Jetpak erbjuder lösningar för både spontana transportbehov och skräddarsydd logistik. Jetpak finns representerat på fler än 170 orter i Norden och i Europa.

Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande normalt baserat på tillgången till cirka 4 000 flygavgångar dagligen och ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar. Detta är något som möjliggör att kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten. Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

För mer information besök Jetpak Group.

TM & Partners team bestod av:

Uppdrag | 2023-09-18

Vi har biträtt PHM Sweden AB vid förvärvet av Bredablick-koncernen

Vi har biträtt PHM Sweden AB (”PHM”) vid förvärvet av Bredablick-koncernen (”Bredablick”). Bredablick är en av Sveriges största förvaltningskoncerner med verksamheter inom teknisk och ekonomisk förvaltning av bostadsfastigheter och facility services. Förvärvet stärker PHM:s position i Sverige som en rikstäckande aktör med stor kunskap och erfarenhet inom bostadsfastighetsförvaltning, skötsel och tekniskt underhåll.

PHM verkar på ett 70-tal orter i Sverige från norr till söder via dess 26 lokalt förankrade och självständiga bolag och cirka 1 300 anställda. I och med förvärvet av Bredablick kommer antalet PHM-anställda i Sverige närma sig 2 000.

Bredablick grundades 2009 och har vuxit till att bli en marknadsledare i Sverige. Bredablicks tjänster omfattar olika tjänster relaterade teknisk och ekonomisk förvaltning av bostadsfastigheter och facility services.

För mer information besök PHMs webbplats.

Vårt team bestod av:

Uppdrag | 2022-12-08

TM & Partners har biträtt Färna Invest i samband med förvärvet av Indiska

TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström, i samband med förvärvet av samtliga tillgångar och rättigheter från Indiska Magasinet AB konkursbo genom det nybildade bolaget Indiska 1901 AB. Indiska erbjuder heminredning, kläder och accessoarer och är verksamt i Sverige, Norge och Finland.

TM & Partners team bestod huvudsakligen av delägarna Jens Haneklint, Johan Wigh och Anna Jerndorf, seniora biträdande juristen Amela Balijaj och biträdande juristerna Jacob Elovsson Hultin, Carl Östlund, Matilda Andersson, samt Philip Bihl.

 

Uppdrag | 2022-10-19

TM & Partners har biträtt CombinedX vid ett flertal förvärv

TM & Partners har biträtt CombinedX AB (publ) och dess dotterbolag CombinedX Professional Services AB och Netgain AB vid förvärv av samtliga aktier i LOCA Företagspartner AB (”Loca”) och Redway Sverige AB (”Redway”) samt 30 procent av Max21 AB (”Max21”).

Loca är specialistkonsulter inom IT-risk- och regelefterlevnad. Loca förvärvades av CombinedX dotterbolag Netgain AB.

Redway är verksamhetskonsulter som bland annat arbetar med upphandlingsuppdrag i telekomsektorn. Redway förvärvades av koncernens moderbolag CombinedX AB (publ).

Max21 är specialistkonsulter inom systems applications and products (SAP) med focus på logistik. CombinedX Professional Services AB förvärvade 30 procent av Max21 med rätt att i två steg förvärva resterande aktier i bolaget.

För ytterligare information, se pressmeddelanden avseende Loca, Redway och Max21.

TM & Partners team bestod av delägaren Per Granström samt biträdande jurister Sara Jacobson, Tom Bovaller, Hanna Hillgren, Anna Elheim Sylten, Carl Östlund, Arvid Riemer, Louise Warvsten och Oskar Warberg.

Uppdrag | 2022-10-14

TM & Partners har biträtt Tradera vid kapitalanskaffning

TM & Partners har biträtt Tradera i förbindelse med kapitalanskaffning från Ceder Capital.

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. 2021 såldes 11,6 miljoner saker på Tradera med en bruttoomsättning på plattformen om 2,7 miljarder kronor.

TM & Partners team bestod av Sten Hedbäck (Partner, M&A), Anna Elheim Sylten (Senior Associate, M&A), Johan Mörlin (Associate, M&A), Louise Warvsten (Associate, M&A) Arvid Riemer (Associate, M&A), Lovisa Björk (Associate, M&A) och Carl Östlund (Associate, arbetsrätt).

Nyhetsbrev | 2022-09-01

”Nya LAS” och genomförande av arbetsvillkorsdirektivet

Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och ska tillämpas av arbetsgivare från och med den 1 oktober 2022. Propositionen och regeringens sammanfattning av nya LAS går att läsa i sin helhet här. Flertalet av reglerna är dispositiva på så sätt att avvikelser kan göras genom kollektivavtal.

De föreslagna ändringarna av arbetsrätten innebär i korthet följande:

Saklig grund vid uppsägning från arbetsgivares sida ersätts av sakliga skäl

I likhet med nuvarande regler kan sakliga skäl vara arbetsbrist eller personliga skäl. Den nya termen innebär ingen ändring i sak vad gäller uppsägning pga. arbetsbrist utan syftar till att göra det mer förutsebart vad som krävs för en giltig uppsägning pga. personliga skäl. Sakliga skäl ska anses föreligga om arbetstagaren gjort sig skyldig till ett tillräckligt allvarligt brott mot anställningsavtalet och arbetstagaren insett eller bort inse detta. Däremot ska en avvägning inte längre göras mot arbetstagarens intresse av att behålla anställningen och det ska inte heller göras någon prognos med avseende på hur arbetstagaren i framtiden kan tänkas komma att bete sig.

Arbetsgivaren får en utökad möjlighet att göra undantag från turordningen

Vid uppsägning pga. arbetsbrist kan alla arbetsgivare (oavsett antal anställda) välja att undanta tre arbetstagare enligt de nya reglerna.

Anställningen kommer inte längre bestå under tvist om ogiltighet

Enligt de nya reglerna ska en anställning upphöra vid uppsägningstidens slut även om uppsägningen är föremål för tvist. Detta kommer medföra lägre kostnader för arbetsgivare eftersom lön och övriga förmåner inte behöver utbetalas under pågående tvist om ogiltighet av uppsägning. För att motverka överträdelser av reglerna införs samtidigt en höjning av skadestånden för felaktiga uppsägningar och avskedanden.

Omreglering till lägre sysselsättningsgrad

Arbetsgivare ska iaktta vissa turordningsregler när arbetstagares sysselsättningsgrad sänks (s.k. hyvling) och arbetstagare ska ha rätt till omställningstid motsvarande deras uppsägningstid (dock max tre månader).

Allmän visstidsanställning ersätts av särskild visstidsanställning

Den nya anställningsformen liknar den tidigare men ska övergå till en tillsvidareanställning redan efter 12 månader i stället för 24 månader som gäller för en allmän visstidsanställning idag. Arbetstagare som haft en särskild visstidsanställning i mer än nio månader under de senaste tre åren ska ha företrädesrätt till återanställning i ny särskild visstidsanställning.

I förhållande till särskild visstidsanställning kommer en övergångsbestämmelse att tillämpas som kan vara praktiskt viktig för arbetsgivare att känna till. Vid bedömningen om en särskild visstidsanställning som ingås efter den 30 september 2022 har övergått till en tillsvidareanställning så ska även tidigare anställningstid i allmän visstidsanställning från och med den 1 mars 2022 beaktas. Tid i allmän visstidsanställning före den 1 mars 2022 ska inte beaktas och för anställningsavtal om allmän visstidsanställning som redan pågår den 1 oktober 2022 ska de äldre reglerna i fråga om anställningens övergång till tillsvidareanställning tillämpas.

Anställningsavtal på heltid ska vara norm

Om inget annat avtalas särskilt ska ett anställningsavtal anses gälla på heltid.

Anställda hos bemanningsföretag får en ökad möjlighet till tillsvidareanställning hos kundföretag

Uthyrda arbetstagare ska erbjudas tillsvidareanställning hos kundföretaget om de arbetat vid samma driftsenhet hos kundföretaget i sammanlagt minst 24 månader under en period om 36 månader. Kundföretaget kan som alternativ erbjuda arbetstagare en ersättning motsvarande två månadslöner.

EU:s arbetsvillkorsdirektiv

I tillägg till ovan har ytterligare förändringar i LAS trätt i kraft med anledning av genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1152 av den 20 juni 2019 om tydliga och förutsägbara arbetsvillkor i Europeiska unionen (arbetsvillkorsdirektivet). Förändringarna trädde i kraft den 29 juni 2022 och innebär ett utökat informationskrav för arbetsgivare.

Den mest centrala förändringen är att 6 c § LAS, som reglerar arbetsgivarens informationsplikt till den anställde, har utökats kraftigt. Arbetsgivare är enligt de nya reglerna skyldiga att lämna viss ytterligare skriftlig information om anställningsvillkoren till den anställde. Vissa villkor ska delges redan efter sju dagar medan andra ska delges senast en månad efter anställningens startdatum.

Den skriftliga informationen som arbetsgivare numera ska lämna till den anställde ska bland annat innehålla:

  • information om arbetsplats och om det inte finns en fast plats i stället ange information om att arbetet utförs på olika platser eller att arbetstagaren själv bestämmer arbetsplatsen;
  • information om arbetstagarens normala arbetsdag eller arbetstid;
  • information om hur ofta och på vilket sätt den anställdes lön betalas ut (exempelvis genom insättning på den anställdes angivna bankkonto);
  • information om det skydd för social trygghet som erbjuds den anställde (till exempel pension och försäkringar);
  • information om vad som gäller för övertids- och mertidsarbete samt om ersättning utgår för den typen av arbete;
  • information om vilka bestämmelser som parterna ska iaktta om någon av parterna vill avsluta anställningsförhållandet;
  • information om arbetstagarens rätt till utbildning som arbetsgivaren erbjuder (om tillämpligt); och
  • information att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter till staten.

Om du vill ha mer information eller rådgivning, vänligen kontakta vårt arbetsrättsteam.