TM & Partners har biträtt Scan Sverige AB, som sedan våren 2024 ägs av Lantmännen, i samband med förvärvet av samtliga aktier i Lindvalls Chark AB. Lindvalls Chark AB erbjuder korv och charkuterier från svenska gårdar, har cirka 100 medarbetare och omsätter årligen runt 400 miljoner kronor.

Läs mer här: https://www.lantmannen.se/om-lantmannen/press-och-nyheter/pressmeddelanden/2025/scan-sverige-forvarvar-lindvalls-chark-ab/

TM & Partners team bestod av:

För mer information, kontakta ansvarig delägare:
Vaiva Eriksson
Delägare
e-post: vaiva.eriksson@tmpartners.se
Tel: 076-00 283 50

Förordningen om digitala tjänster ger ett enhetligt regelverk för onlineplattformar såsom handelsplattformar, sökmotorer, sociala nätverk, plattformar för att dela innehåll (bl.a. sociala medier) med flera som fungerar som mellanhänder för konsumenter å ena sidan och varor, tjänster och innehåll å andra sidan.

Reglerna syftar till att tillgodose och försäkra dels den enskilda användarens grundläggande rättigheter (genom kontroll, information och skydd mot t.ex. olagligt innehåll), dels att förenkla och konkretisera för de som tillhandahåller onlineplattformar (genom ett enhetligt regelverk och vissa krav på information och transparens). Enligt EU-kommissionens definition gäller att ”rättsakten om digitala tjänster innehåller regler för mellanhänder och internetplattformar som t.ex. marknadsplatser, sociala medier, plattformar för delning av innehåll, appbutiker och plattformar för att boka resor och boende”.

Som onlineplattform (även internetplattform) avses de som för samman säljare och konsumenter, t.ex. digitala marknadsplatser, appbutiker och plattformar för delningsekonomi och sociala medier.

I huvudsak ställs ett antal nya krav på tillhandahållare av onlineplattformar, bl.a. följande:

Utökade transparens- och informationskrav, bl.a.:

  • Transparenskrav avseende t.ex. antalet tvister som hänskjutits till alternativ tvistlösning, tillfälliga avstängningar.
  • Minst var sjätte månad ska information om det genomsnittliga antalet aktiva tjänstemottagare inom EU offentliggöras.

Interna system för bl.a. klagomål och alternativ tvistlösning:

  • Ett internt system för hantering av klagomål. Användare ska elektroniskt och kostnadsfritt kunna lämna klagomål på plattformens beslut att ta ned innehåll som ansetts vara olagligt eller oförenligt med plattformens allmänna villkor.
  • Åtgärder och skydd mot missbruk, t.ex. förvarning och avstängning av användare som tillhandahåller olagligt innehåll. Plattformen ska också tydligt ange i sina allmänna villkor den policy för missbruk som beaktas när någon stängs av.
  • Vissa tekniska och organisatoriska åtgärder som behövs inom ramen för systemet med betrodda anmälare.
  • Vissa tvistlösningsalternativ utanför domstol.

Annonsering och marknadsföring på plattformen:

  • Vissa krav på utformning av onlinegränssnitt för att inte vilseleda eller manipulera mottagaren.
  • Krav på reklamidentifiering av varje annons på plattformen, samt viss tillkommande information.
  • Rekommendationssystem ska på ett transparent sätt visa vilka kriterier som tillämpas.
  • Skydd av minderåriga och förbud mot behandling av känsliga personuppgifter för riktad annonsering.

Vissa krav tillämpas även för plattformar som gör det möjligt för konsumenter att ingå distansavtal med näringsidkare:

  • Informations- och efterforskningskrav avseende de näringsidkare som tillåts på plattformen.
  • Lagringskrav avseende informationen.
  • Tillhandahållande av tillräckligt onlinegränssnitt för att näringsidkare ska kunna uppfylla sina skyldigheter enligt förordningen.

Som numera är brukligt för förordningar så kan sanktionsavgifter utdömas för aktörer som inte följer bestämmelserna. Som högst kan en sanktionsavgift uppgå till 6% av den globala årsomsättningen under det föregående räkenskapsåret.

Kontakta vår Techgrupp om du vill veta mer om DSA.

TM & Partners har biträtt ledningen i Tradera i förbindelse med förvärvet av bolaget från PayPal. Tradera är Sveriges största cirkulära marknadsplats och har etablerat en stark position på den svenska marknaden med en förväntad omsättning på 350 Mkr och vinst på 20 Mkr under 2021.

TM & Partners leddes av Sten Hedbäck (Partner) och inkluderade Tom Bovaller (Associate) och Markus Ellström (Associate).

Juica producerar och säljer ekologiska, kallpressade och opastöriserade frukt- och grönsaksjuicer, helt utan tillsatser, under varumärken Juica och Juicekultur. Bolagets produkter säljs i dagligvaruhandeln, servicehandeln och inom hotell-, restaurang- och cateringverksamheter samt genom egen och extern e-handel. För ytterligare information om förvärvet av Juica, se pressrelease.

Beijing8 producerar och säljer dumplings och sidoprodukter såsom såser, drycker och tillagningsprodukter. Produkterna säljs i dagligvaruhandeln och i egna restauranger runtom i Norden. Under 2020 producerade och sålde bolaget över 6 miljoner dumplings, vilket gör det till ett av de största varumärkena för dumplings i Europa. För ytterligare information om förvärvet av Beijing8, se pressrelease.

TM & Partners team bestod av delägarna Vaiva Eriksson och Sandra Broneus samt biträdande jurister Philip Reznik, Tom Bovaller, Philip Bihl, Jacob Elovsson Hultin, Cecilia Bergman, Andreas Sahlstedt och Mark Gebert.

TM & Partners har biträtt Frill Holding AB (publ) vid förvärv av samtliga aktier i Kling Homie AB och Nathalie’s Direct Trade AB samt en riktad konvertibelemission om högst 85 MSEK.

Kling Homie är ett snabbväxande svenskt livsstilsvarumärke som jobbar för att optimera kost och hälsa. Bolagets produktsortiment som består av näringstillskott, funktions- och energidrycker, kosttillskott och andra hälsoprodukter säljs hos över 700 återförsäljare, inklusive några av Sveriges större e-handelsplattformar och livsmedelskedjor.

Nathalie’s Direct Trade marknadsför och saluför nyttiga snacks som köps in direkt från bönder i Colombia. Bolaget är medlem i FN:s program UNDP – Business Call To Action och hade under 2020 en tillväxt på 72 procent.

För finansiering av förvärven och en fortsatt offensiv expansion har Frill beslutat att uppta ett konvertibelt lån från ett antal kvalificerade investerare, varigenom Bolaget tillförs en bruttolikvid om högst 85 MSEK.

För ytterligare information om förvärven och konvertibelemissionen, se pressrelease.

TM & Partners team bestod av:

TM & Partners har biträtt RNB Retail and Brands AB (publ) i samband med försäljningen av det helägda dotterbolaget Polarn O. Pyret AB till Procuritas Capital Investors Fund VI. Den preliminära köpeskillingen uppgår till 330 miljoner kronor på kassa- och skuldfri basis. Polarn O. Pyret är en svensk ikon och ett internationellt erkänt kvalitetsvarumärke inom barnkläder sedan 1976. Procuritas investerar i och utvecklar mellanstora nordiska bolag och har under drygt trettio år investerat i över 45 olika bolag.

TM & Partners team bestod av Niclas Högström (Partner, M&A), Mikael Ahlberg (Associate, M&A), Sofia Lindh (Associate, M&A), Sara Jacobson (Associate, M&A), Tobhias Brandell (Partner, Banking & Finance), Matilde Abejón (Associate, Banking & Finance), Fredrik Gustafsson (Partner, Tech) och Andreas Sahlstedt (Associate, Real Estate).

TM & Partners har biträtt Departments & Stores Europe AB (DSE) vid försäljning av verksamheten i Nordiska Kompaniets varuhus i Stockholm och Göteborg till NK Retail AB. Köparen är ett dotterbolag till AB Nordiska Kompaniet som i sin tur är dotterbolag till Hufvudstaden. Genom försäljningen överlåts cirka 40 avdelningar i NK Stockholm och Göteborg. Räkenskapsåret 2019/2020 uppgick DSE:s omsättning till 773 miljoner kronor. Verksamhetens samtliga medarbetare, på cirka 400, erbjuds anställning hos NK Retail AB.

TM & Partners team bestod av:

TM & Partners har agerat legal rådgivare till CDON AB och Nelly Group AB (publ) (tidigare Qliro Group AB (publ)) i samband med utdelningen av samtliga aktier i CDON till Nelly Groups aktieägare och den efterföljande noteringen av CDON. Handel med CDON:s aktie vid Nasdaq First North Growth Market inleddes den 6 november 2020.

CDON är en pionjär inom nordisk e-handel sedan 1999. CDON är idag Nordens ledande lokala marknadsplats med över 1 300 anslutna handlare och två miljoner kunder.

TM & Partners team bestod främst av Johan Wigh (partner), Sebastian Hellesnes (associate) och Philip Bihl (associate).

TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom streetwear och sneakers. Förvärvet sker som en inkråmsöverlåtelse av Caliroots varumärken, domäner och varulager.

Footway som grundades 2010 är en e-handel med försäljning av produkter inom sport och mode via Footway.com, Sportamore.com, Brandos.com, Solestory.se mfl. Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market. För ytterligare information om transaktionen och Footway, se Footways pressmeddelande här.

TM & Partners team bestod av:

TM & Partners har biträtt RNB RETAIL AND BRANDS AB (publ) i anslutning till dess företrädesemission om cirka 84,8 MSEK. Vidare biträdde Törngren Magnell RNB med det skriftliga förfarandet för bolagets säkerställda obligationslån om 400 MSEK.

RNB äger, driver och utvecklar butiker och e-handel inom mode, konfektion, accessoarer, smycken och kosmetik. Försäljningen bedrivs genom koncepten Brothers, Departments & Stores, Man of a kind och Polarn O. Pyret. Koncernen har cirka 250 butiker och e-handelsplatser i tio länder.

RNB:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Törngren Magnells team bestod av :

Cookie Policy
TM & Partners

För att göra denna hemsidas funktioner och information tillgängliga för dig använder vi oss av cookies. En cookie är en textfil som sparas på din enhet, förutsatt att du har godkänt det. För närmare information, vänligen se Cookie Policy.

Nödvändiga

Nödvändiga cookies sparar en anonym cookie lokalt på din enhet för att minnas om du avböjt eller accepterat övriga cookies.

Prestanda

Prestandacookies används specifikt för att samla in data om hur besökare använder en websida, vilka sidor som besöks mest frekvent och förekommande felmeddelanden. Den här sortens cookies övervakar endast websidans prestanda när besökaren interagerar med den. De samlar inte in identifierbar information om unika besökare, vilket betyder att samtliga data är anonym och endast används för att förbättra websidans funktionalitet.