Advokat, delägare

Anna Jerndorf

Mobil: 076-00 283 32

Till Medarbetare

Anna Jerndorf är ansvarig för TM & Partners arbetsrättsgrupp och har mer än 20 års erfarenhet av arbetsrättslig rådgivning. Anna är rådgivare till såväl svenska som internationella klienter inom ett brett spektra av arbetsrättsliga frågor inklusive internutredningar, företagshemligheter och konkurrensärenden, fackliga förhandlingar, uppsägning på grund av arbetsbrist och personliga skäl, pensioner och förmåner. Anna har vidare lång erfarenhet av internationelle projekt inkluderande större omorganisationer och etablering av multinationella företag.


Event | 2021-04-13
Fråga advokaten!
Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi kommer att diskutera aktuella frågor inom arbetsrätten. Webinariet kommer bland annat att handla om vilka möjligheter arbetsgivaren har...
Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi...
Uppdrag | 2020-10-29
TM & Partners har biträtt Footway vid förvärv av Caliroots
TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom streetwear och sneakers. Förvärvet sker som en inkråmsöverlåtelse av Caliroots varumärken, domäner och varulager. Footway som grundades 2010...
TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom...
Event | 2020-09-25
Fråga advokaten
Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig. I våras var frågor kring aktuella permitteringsregler på agendan. Nu kommer vi att prata vidare om nya HR-frågor relaterade till pandemins...
Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig. I våras var...
Publikation | 2020-05-20
Uppdatering om korttidsarbete
Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden. Semester ska ses som frånvaro Tillväxtverket har gjort en helomvändning i frågan hur arbetstagares frånvaro pga. semester påverkar arbetsgivares...
Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden. Semester...
Event | 2020-04-17
Webinar – Fråga advokaten
Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig. I en tid som präglas av Coronaviruset känns det extra viktigt att inte pausa denna möjlighet för HR ansvariga att ställa frågor till två av...
Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig. I en tid som präglas av Coronaviruset...
Nyhet | 2020-03-20
Reglerna om statligt stöd vid korttidspermitteringar med anledning av Covid-19
De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur man ska tillämpa de skyndsamt utarbetade reglerna. Tillväxtverket, som är beslutande myndighet, uppdaterar löpande sin hemsida med den...
De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur...
Event | 2019-05-07
Lunchseminarium – Fråga advokaten!
Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson från...
Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet...
Event | 2019-01-22
Lunchseminarium – Fråga advokaten!
Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte har svaret på. Det är också tidskrävande att ständigt hålla sig uppdaterad på den senaste rättsutvecklingen inom området....
Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte...
Uppdrag | 2018-07-12
Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Envirotainer
Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget Cinven. Envirotainer, med huvudkontor i Stockholm, utvecklar, tillverkar och hyr ut containrar med aktiv temperaturkontroll som främst används...
Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget...
Uppdrag | 2018-06-25
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage vid avyttring av en logistikportfölj till Shurgard
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag, samt dess huvudägare Evergreen Real Estate Partners S.À R.L, vid avyttring av fem av sina totalt elva anläggningar...
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag,...
Event | 2017-08-25
What every employer should know – Employment Law in a nutshell
Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade arbetsrättsliga frågeställningar. Seminariet vänder sig till dig som saknar förkunskaper i arbetsrätt men också för dig som redan...
Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade...
Nyhet | 2016-05-25
Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA)
Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA), en av de mest respekterade organisationerna för arbetsrättsjurister. Syftet med EELA  är: att föra samman verksamma...
Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law...
Uppdrag | 2016-02-05
Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Trimma till Visma
Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och budgetering, i förbindelse med försäljningen av bolaget till Visma. Trimma är baserat i Umeå och hade 2014/2015 en...
Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och...
Event | 2021-04-13

Fråga advokaten!

Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi kommer att diskutera aktuella frågor inom arbetsrätten.

Webinariet kommer bland annat att handla om vilka möjligheter arbetsgivaren har för att kräva att dess arbetstagare vaccinerar sig. Du har möjlighet att ställa dina frågor till våra arbetsrättsspecialister, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson.

Seminariet hålls onsdagen den 21 april kl. 12-13. Vi uppmuntrar er att i förväg skicka in de frågor ni önskar få svar på, för att innehållet ska bli så värdefullt som möjligt.

Mer info och anmälan hittar ni här. I samband med anmälan har ni även möjlighet att skicka in era frågor.

 

Varmt välkomna!

Uppdrag | 2020-10-29

TM & Partners har biträtt Footway vid förvärv av Caliroots

TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom streetwear och sneakers. Förvärvet sker som en inkråmsöverlåtelse av Caliroots varumärken, domäner och varulager.

Footway som grundades 2010 är en e-handel med försäljning av produkter inom sport och mode via Footway.com, Sportamore.com, Brandos.com, Solestory.se mfl. Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market. För ytterligare information om transaktionen och Footway, se Footways pressmeddelande här.

TM & Partners team leddes av Sten Hedbäck (partner, M&A) och inkluderade Peter Törngren (partner, rekonstruktion & obestånd), Anna Jerndorf (partner, arbetsrätt) och Fredrik Gustafsson (partner, tech).

Event | 2020-09-25

Fråga advokaten

Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig.

I våras var frågor kring aktuella permitteringsregler på agendan. Nu kommer vi att prata vidare om nya HR-frågor relaterade till pandemins utveckling och ni har möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson.

Vi har anpassat seminariet efter rådande omständigheter och bjuder härmed i samarbete med Jurek HR in till ett digitalt lunchseminarium, men där det även kommer finnas möjlighet för ett begränsat antal personer att delta fysiskt. På plats kommer vi att vara noga med social distansering. De fysiska platserna är begränsade till 20 och det är först till kvarn som gäller. Vi bjuder på lunch på plats.

Seminariet hålls onsdag den 21 oktober kl 12-13. Ni som väljer att delta fysiskt är välkomna till våra lokaler på Jakobs Torg 3 i Stockholm. Väljer du att delta digitalt kommer det skickas ut länk och teknisk information dagen innan.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Publikation | 2020-05-20

Uppdatering om korttidsarbete

Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden.

Semester ska ses som frånvaro

Tillväxtverket har gjort en helomvändning i frågan hur arbetstagares frånvaro pga. semester påverkar arbetsgivares rätt till stöd vid korttidsarbete. Tidigare var Tillväxtverkets uppfattning att betald och intjänad semester skulle likställs med närvaro, vilket innebar att arbetsgivare kunde erhålla stöd även för den period när arbetstagaren var på semester, men nu har Tillväxtverket uppmärksammat att detta var en felaktig tolkning. Verkets tolkning är numera att all semester (betald eller obetald) ska räknas som frånvaro. Det innebär att arbetsgivare inte kan erhålla stöd för den period som arbetstagaren är på semester.

Detta väcker så klart oro och många frågor. Tillväxtverket har aviserat att man inom kort kommer publicera mer information om hur inkomna ansökningshandlingar, där stödet beräknats med utgångspunkt i att betald och intjänad semester likställs med närvaro, kommer att hanteras. Fram till dess är det alltså osäkert om arbetsgivare som erhållit preliminärt stöd för den tid den anställde varit på semester, kommer att bli återbetalningsskyldiga för den delen av stödet.

Driftsenhet

En annan fråga där Tillväxverket har gjort en ny tolkning är frågan om vad som avses med en driftsenhet. Enligt förarbetena ska samma driftsenhetsbegrepp som gäller enlig LAS även gälla vid tillämpningen av lagen om stöd vid korttidsarbete, det vill säga ett geografiskt begrepp där en byggnad ett kontor, en restaurang en fabrik o.s.v. utgör en driftsenhet.

Tillväxtverket har emellertid i sin tolkning av reglerna antagit ett mer organisatoriskt synsätt enligt vilket en avdelning till exempel säljkåren kan utgöra en driftsenhet och administrationen en annan. Vidare kan en konsult som är uthyrd till kund utgöra en egen driftsenhet. Enligt Tillväxtverket är det upp till arbetsgivaren att bedöma vad som utgör en driftsenhet och dokumentera detta.

Detta är enligt vår mening en radikal förändring mot vad som gäller enligt LAS men mer förmånligt för företagen som nu kan vara friare i sin bedömning av vad som utgör en driftsenhet.

Frågor

Har du frågor om detta eller andra arbetsrättsliga frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Anna Jerndorf och Lisa Ericsson.

Event | 2020-04-17

Webinar – Fråga advokaten

Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig.

I en tid som präglas av Coronaviruset känns det extra viktigt att inte pausa denna möjlighet för HR ansvariga att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson. Vi anpassar oss självklart till situationen och bjuder härmed tillsammans med Jurek HR in till ett digitalt lunchseminarium!

Fokus på seminariet kommer att vara de för stunden mest aktuella frågorna kring Coronaviruset och dess effekter, som ni med HR ansvar kan ha stor nytta av att få vetskap om i ert arbete.

Seminariet hålls den 7 maj kl 12-13. Ni får även denna gång möjlighet att ställa frågor under seminariet men vi uppmuntrar Er att skicka in de frågor ni önskar svar på innan, för att innehållet skall bli så värdefullt som möjligt.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Nyhet | 2020-03-20

Reglerna om statligt stöd vid korttidspermitteringar med anledning av Covid-19

De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur man ska tillämpa de skyndsamt utarbetade reglerna. Tillväxtverket, som är beslutande myndighet, uppdaterar löpande sin hemsida med den senaste information. Läs mer här.

Reglerna om korttidspermittering är endast en av flera åtgärder en arbetsgivare kan vidta för att minska sina personalkostnader. Om ni önskar mer information om ovanstående eller specifik rådgivning, vänligen kontakta vårt arbetsrättsteam: Anna Jerndorf, Lisa Ericsson, Cecilia Bergman

Event | 2019-05-07

Lunchseminarium – Fråga advokaten!

Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson från vårt arbetsrättsteam.

För er som vill lära er mer eller kanske missade det förra tillfället är vi glada att bjuda in till ett nytt tillfälle.

Seminariet hålls på tisdagen den 28 maj kl 12.00 i våra lokaler Västra Trädgårdsgatan 8 och ni får – även denna gång – möjlighet att ställa era frågor. Seminariet kommer även behandla viktiga nyheter på området. Vi bjuder på enklare förtäring, samt såklart chans att träffa och mingla med branschfolk inom HR.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Event | 2019-01-22

Lunchseminarium – Fråga advokaten!

Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte har svaret på. Det är också tidskrävande att ständigt hålla sig uppdaterad på den senaste rättsutvecklingen inom området.

I samarbete med Jurek/ID Entity bjuder vi in till ett lunchseminarium den 12 februari kl. 12:00-13:30, i våra lokaler på Västra Trädgårdsgatan 8. Du får möjlighet att ställa dina kniviga frågor till våra duktiga arbetsrättsjurister som också kommer berätta om de viktigaste nyheterna på området.

För mer info och anmälan klicka här.

Begränsat antal platser, först till kvarn!

Uppdrag | 2018-07-12

Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Envirotainer

Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget Cinven. Envirotainer, med huvudkontor i Stockholm, utvecklar, tillverkar och hyr ut containrar med aktiv temperaturkontroll som främst används för flygfrakt av läkemedel och vaccin.

Törngren Magnells team leddes av Sten Hedbäck (Partner, M&A) och inkluderade Jens Haneklint (Partner, fastighet), Anna Jerndorf (Partner, arbetsrätt), Tobhias Brandell (Partner, bank & finans), Vaiva Eriksson (Counsel, M&A), Anna Bjurell (Senior Associate, M&A), Cecilia Bergman (Associate, arbetsrätt), Martina Böhme (Associate, M&A), Fredrik Gunnard (Associate, tvistelösning), Philip Reznik (Associate, M&A), Sofia Lindh (Associate, M&A), Carolin von Oelreich (Associate, bank & finans).

Uppdrag | 2018-06-25

Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage vid avyttring av en logistikportfölj till Shurgard

Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag, samt dess huvudägare Evergreen Real Estate Partners S.À R.L, vid avyttring av fem av sina totalt elva anläggningar i Sverige. De anläggningar som berörs är Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Åkersberga. Köpare är Shurgard, som tar över anläggningarna inklusive medarbetare och kunder. För mer information, se pressrelease.

Törngren Magnells team bestod av Safa Mahmoudi (ansvarig delägare), Catharina Danielson och Amela Balijaj (fastighetsrätt) samt Anna Jerndorf och Cecilia Bergman (arbetsrätt).

Event | 2017-08-25

What every employer should know – Employment Law in a nutshell

Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade arbetsrättsliga frågeställningar. Seminariet vänder sig till dig som saknar förkunskaper i arbetsrätt men också för dig som redan dagligen arbetar med arbetsrätt och vill ha fördjupad förståelse.

Seminariet behandlar bland annat följande frågor:

  • Anställningsavtalet
  • Arbetstagare och oberoende uppdragstagare
  • Personer i företagsledande ställning
  • Lojalitetsplikt, sekretess och konkurrens
  • Begränsningar vid rekrytering
  • Diskrimineringslagen
  • Tillåtna anställningsformer
  • Uppsägningar och avskedanden

 

När: onsdagen den 11 oktober 2017 kl 09.00 – ca 11.00
Var: Advokatfirman Törngren Magnell, Västra Trädgårdsgatan 8

Anmälan
Sänd din anmälan via e-post till osa@torngrenmagnell.com. Sista dag för anmälan är den 4 oktober 2017. Seminariet är kostnadsfritt. Obs. antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.

Frukostbuffé kommer att serveras från och med kl. 08:30. Seminariet startar kl. 09:00 och avslutas ca kl. 11:00.

Hjärtligt välkomna!

Nyhet | 2016-05-25

Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA)

Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA), en av de mest respekterade organisationerna för arbetsrättsjurister. Syftet med EELA  är:

  • att föra samman verksamma arbetsrättsjurister inom EU
  • att förbättra implementeringen och förståelsen av den sociala dimensionen
  • att utbyta åsikter om hur implementeringen skall genomföras
  • att stärka banden mellan arbetsrättsjurister inom EU.

 

Uppdrag | 2016-02-05

Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Trimma till Visma

Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och budgetering, i förbindelse med försäljningen av bolaget till Visma. Trimma är baserat i Umeå och hade 2014/2015 en omsättning på 43 miljoner kr, med ett rörelseresultat på 12,7 miljoner kr och 40 anställda.

Törngren Magnells team leddes av Sten Hedbäck (partner) och inkluderade Jens Haneklint (partner) och Philip Reznik (associate). Anna Jerndorf (partner) ansvarade för arbetsrättslig rådgivning, biträdd av Cecilia Bergman (associate).