Advokat, delägare

Anna Jerndorf

Mobil: 076-00 283 32

Till Medarbetare

Anna Jerndorf är ansvarig för TM & Partners arbetsrättsgrupp och har mer än 20 års erfarenhet av arbetsrättslig rådgivning. Anna är rådgivare till såväl svenska som internationella klienter inom ett brett spektra av arbetsrättsliga frågor inklusive internutredningar, företagshemligheter och konkurrensärenden, fackliga förhandlingar, uppsägning på grund av arbetsbrist och personliga skäl, pensioner och förmåner. Anna har vidare lång erfarenhet av internationelle projekt inkluderande större omorganisationer och etablering av multinationella företag.


Nyhetsbrev | 2021-06-28
Arbetsrätten reformeras – regeringen presenterar nya lagförslag
Regeringen har nu presenterat lagförslag som ska reformera den svenska arbetsrätten. Förslagen ligger i linje med den principöverenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd som tidigare träffats mellan Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Industrifacket Metall...
Regeringen har nu presenterat lagförslag som ska reformera den svenska arbetsrätten. Förslagen ligger i linje med den...
Nyhetsbrev | 2021-04-22
Arbetsrättsliga nyheter – Nytt inom svensk arbetsrätt (första kvartalet 2021)
Prolongation of Covid-19 support measures Several Covid-19 support measures have been prolonged and will continue to apply during the spring of 2021, amongst others: The short-time work allowance will continue to apply until 30 June...
Prolongation of Covid-19 support measures Several Covid-19 support measures have been prolonged and will continue to apply...
Event | 2021-04-13
Fråga advokaten!
Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi kommer att diskutera aktuella frågor inom arbetsrätten. Webinariet kommer bland annat att handla om vilka möjligheter arbetsgivaren har...
Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi...
Uppdrag | 2020-10-29
TM & Partners har biträtt Footway vid förvärv av Caliroots
TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom streetwear och sneakers. Förvärvet sker som en inkråmsöverlåtelse av Caliroots varumärken, domäner och varulager. Footway som grundades 2010...
TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom...
Event | 2020-09-25
Fråga advokaten
Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig. I våras var frågor kring aktuella permitteringsregler på agendan. Nu kommer vi att prata vidare om nya HR-frågor relaterade till pandemins...
Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig. I våras var...
Publikation | 2020-05-20
Uppdatering om korttidsarbete
Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden. Semester ska ses som frånvaro Tillväxtverket har gjort en helomvändning i frågan hur arbetstagares frånvaro pga. semester påverkar arbetsgivares...
Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden. Semester...
Event | 2020-04-17
Webinar – Fråga advokaten
Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig. I en tid som präglas av Coronaviruset känns det extra viktigt att inte pausa denna möjlighet för HR ansvariga att ställa frågor till två av...
Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig. I en tid som präglas av Coronaviruset...
Nyhet | 2020-03-20
Reglerna om statligt stöd vid korttidspermitteringar med anledning av Covid-19
De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur man ska tillämpa de skyndsamt utarbetade reglerna. Tillväxtverket, som är beslutande myndighet, uppdaterar löpande sin hemsida med den...
De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur...
Event | 2019-05-07
Lunchseminarium – Fråga advokaten!
Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson från...
Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet...
Event | 2019-01-22
Lunchseminarium – Fråga advokaten!
Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte har svaret på. Det är också tidskrävande att ständigt hålla sig uppdaterad på den senaste rättsutvecklingen inom området....
Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte...
Uppdrag | 2018-07-12
Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Envirotainer
Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget Cinven. Envirotainer, med huvudkontor i Stockholm, utvecklar, tillverkar och hyr ut containrar med aktiv temperaturkontroll som främst används...
Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget...
Uppdrag | 2018-06-25
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage vid avyttring av en logistikportfölj till Shurgard
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag, samt dess huvudägare Evergreen Real Estate Partners S.À R.L, vid avyttring av fem av sina totalt elva anläggningar...
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag,...
Event | 2017-08-25
What every employer should know – Employment Law in a nutshell
Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade arbetsrättsliga frågeställningar. Seminariet vänder sig till dig som saknar förkunskaper i arbetsrätt men också för dig som redan...
Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade...
Nyhet | 2016-05-25
Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA)
Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA), en av de mest respekterade organisationerna för arbetsrättsjurister. Syftet med EELA  är: att föra samman verksamma...
Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law...
Uppdrag | 2016-02-05
Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Trimma till Visma
Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och budgetering, i förbindelse med försäljningen av bolaget till Visma. Trimma är baserat i Umeå och hade 2014/2015 en...
Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och...
Nyhetsbrev | 2021-06-28

Arbetsrätten reformeras – regeringen presenterar nya lagförslag

Regeringen har nu presenterat lagförslag som ska reformera den svenska arbetsrätten. Förslagen ligger i linje med den principöverenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd som tidigare träffats mellan Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Industrifacket Metall och Svenska Kommunalarbetareförbundet.

Förslagen innebär ett flertal ändringar av bl.a. lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS), samt införande av ett nytt och parallellt offentligt studiestöd liksom omställningsstöd till arbetstagare som inte omfattas av kollektivavtal.

De föreslagna ändringarna av arbetsrätten innebär i korthet följande:

Saklig grund vid uppsägning från arbetsgivares sida ersätts av sakliga skäl
I likhet med nuvarande regler kan sakliga skäl vara arbetsbrist eller personliga skäl. Det nya förslaget innebär ingen ändring i sak vad gäller uppsägning pga. arbetsbrist utan syftar till att göra det mer förutsebart vad som krävs för en giltig uppsägning pga. personliga skäl. Sakliga skäl ska anses föreligga om arbetstagaren gjort sig skyldig till ett tillräckligt allvarligt brott mot anställningsavtalet och arbetstagaren insett eller bort inse detta. En avvägning ska inte längre göras mot arbetstagarens intresse av att behålla anställningen och det ska inte heller göras någon prognos med avseende på hur arbetstagaren i framtiden kan tänkas komma att bete sig.

Arbetsgivaren får en utökad möjlighet att göra undantag från turordningen
Vid uppsägning pga. arbetsbrist ska alla arbetsgivare kunna undanta tre arbetstagare enligt förslaget, oavsett antal anställda hos arbetsgivaren.

Anställningen kommer inte längre bestå under en tvist om ogiltighet när en arbetstagare sagts upp
Enligt förslaget ska en anställning upphöra vid uppsägningstidens slut även om uppsägningen är tvistig. Detta kommer medföra lägre kostnader för arbetsgivare eftersom lön inte behöver utbetalas under en pågående tvist om uppsägning. För att motverka överträdelser av reglerna föreslås samtidigt en höjning av skadestånden för felaktiga uppsägningar och avskedanden.

Omreglering till lägre sysselsättningsgrad
Arbetsgivare ska iaktta vissa turordningsregler när arbetstagares sysselsättningsgrad sänks (s.k. hyvling) och arbetstagare ska ha rätt till omställningstid motsvarande deras uppsägningstid (dock max tre månader).

Allmän visstidsanställning ersätts av särskild visstidsanställning
Den nya anställningsformen liknar den tidigare men ska övergå till en tillsvidareanställning redan efter 12 månader i stället för 24 månader som idag gäller för en allmän visstidsanställning. Arbetstagare som haft en särskild visstidsanställning i mer än nio månader under de senaste tre åren ska ha företrädesrätt till återanställning i ny särskild visstidsanställning.

Anställningsavtal på heltid ska vara norm
Om inget annat avtalas särskilt ska ett anställningsavtal anses gälla på heltid.

Anställda hos bemanningsföretag får en ökad möjlighet till tillsvidareanställning hos kundföretag
Uthyrda arbetstagare ska erbjudas tillsvidareanställning hos kundföretaget om de arbetat vid samma driftsenhet hos kundföretaget i minst 24 månader under en period om 36 månader. Kundföretaget kan som alternativ erbjuda arbetstagare en ersättning motsvarande två månadslöner.

Flertalet av reglerna ska vara dispositiva på så sätt att avvikelser kan göras genom kollektivavtal.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 30 juni 2022 och tillämpas första gången den 1 oktober 2022.

Nyhetsbrev | 2021-04-22

Arbetsrättsliga nyheter – Nytt inom svensk arbetsrätt (första kvartalet 2021)

Prolongation of Covid-19 support measures

Several Covid-19 support measures have been prolonged and will continue to apply during the spring of 2021, amongst others:

  • The short-time work allowance will continue to apply until 30 June 2021.
  • The restructuring support will continue to apply until April 2021. A prolongation to June 2021 is awaiting approval from the European Commission.
  • The Swedish state will continue to bear the employers’ higher costs for sick pay until April 2021.
  • The temporary abolishment of the requirement for employees to present a doctor’s certificate from sick day eight and onwards has already been prolonged until April 2021, as well as the abolishment of the qualifying deduction for sick pay (Sw. karensavdrag).

Several appeals regarding the short-time work allowance

The media has reported that the Swedish Agency for Economic and Regional Growth in several cases has not applied the law regarding short-time work allowance correctly and thereby made wrong decisions regarding allowances to companies during the pandemic. In at least 20 cases tried by the Administrative Court of Stockholm, the court has stated that the agency has not applied the law correctly and over 60 employers have had their appeal ruled in their favor. However, in a clear majority of the over 500 cases tried by the court so far, the court has ruled in favor of the agency. Over 5,000 appeals have been made to the Administrative Court of Stockholm and more can be expected.

Ruling from the Labor Court regarding the requirement to give notice of termination in person

In a recent case from the Labor Court, the court ruled that it was not reasonable to demand that the notice of termination, with mandatory information on actions to be taken in order to claim damages or invalidity, should have been given to the employee in person (as is the main rule). The court accepted that the employer had sent the notice in a registered letter to the employee’s last known address when the employee did not show up at the meeting with the employer because the employee had symptoms of Covid-19. Thus, the time limit had begun to run ten days after the employer had sent the registered letter to the employee, despite the fact that the employee did not collect the letter and thus did not receive any notice of action for invalidity. [AD 2021 nr 3]

Consequences of the employer not correcting misunderstandings regarding a termination

In a recent case from the Labor Court, the court tried whether an employee had been summarily dismissed or resigned voluntarily when she after a meeting with the managing director did not perform any work. The employee thought that she had been terminated during the meeting whereas the employer held that the employee had taken time off and thereafter did not show up for work. The court stated that where the employer has reason to believe that an employee perceives himself as dismissed, the employer must clarify the situation and correct any misunderstandings regarding the employment. The employer may not use any uncertainty or ambiguity to allow the employment to end. Since the employer had not corrected the misunderstanding, the court found that the employee had been summarily dismissed. Since there was not just cause for termination, the employer was obliged to pay damages in accordance with the Swedish Employment Protection Act. [AD 2021 nr 14]

If you would like more information or specific advice, please contact our L&E team.

Event | 2021-04-13

Fråga advokaten!

Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi kommer att diskutera aktuella frågor inom arbetsrätten.

Webinariet kommer bland annat att handla om vilka möjligheter arbetsgivaren har för att kräva att dess arbetstagare vaccinerar sig. Du har möjlighet att ställa dina frågor till våra arbetsrättsspecialister, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson.

Seminariet hålls onsdagen den 21 april kl. 12-13. Vi uppmuntrar er att i förväg skicka in de frågor ni önskar få svar på, för att innehållet ska bli så värdefullt som möjligt.

Mer info och anmälan hittar ni här. I samband med anmälan har ni även möjlighet att skicka in era frågor.

 

Varmt välkomna!

Uppdrag | 2020-10-29

TM & Partners har biträtt Footway vid förvärv av Caliroots

TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom streetwear och sneakers. Förvärvet sker som en inkråmsöverlåtelse av Caliroots varumärken, domäner och varulager.

Footway som grundades 2010 är en e-handel med försäljning av produkter inom sport och mode via Footway.com, Sportamore.com, Brandos.com, Solestory.se mfl. Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market. För ytterligare information om transaktionen och Footway, se Footways pressmeddelande här.

TM & Partners team leddes av Sten Hedbäck (partner, M&A) och inkluderade Peter Törngren (partner, rekonstruktion & obestånd), Anna Jerndorf (partner, arbetsrätt) och Fredrik Gustafsson (partner, tech).

Event | 2020-09-25

Fråga advokaten

Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig.

I våras var frågor kring aktuella permitteringsregler på agendan. Nu kommer vi att prata vidare om nya HR-frågor relaterade till pandemins utveckling och ni har möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson.

Vi har anpassat seminariet efter rådande omständigheter och bjuder härmed i samarbete med Jurek HR in till ett digitalt lunchseminarium, men där det även kommer finnas möjlighet för ett begränsat antal personer att delta fysiskt. På plats kommer vi att vara noga med social distansering. De fysiska platserna är begränsade till 20 och det är först till kvarn som gäller. Vi bjuder på lunch på plats.

Seminariet hålls onsdag den 21 oktober kl 12-13. Ni som väljer att delta fysiskt är välkomna till våra lokaler på Jakobs Torg 3 i Stockholm. Väljer du att delta digitalt kommer det skickas ut länk och teknisk information dagen innan.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Publikation | 2020-05-20

Uppdatering om korttidsarbete

Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden.

Semester ska ses som frånvaro

Tillväxtverket har gjort en helomvändning i frågan hur arbetstagares frånvaro pga. semester påverkar arbetsgivares rätt till stöd vid korttidsarbete. Tidigare var Tillväxtverkets uppfattning att betald och intjänad semester skulle likställs med närvaro, vilket innebar att arbetsgivare kunde erhålla stöd även för den period när arbetstagaren var på semester, men nu har Tillväxtverket uppmärksammat att detta var en felaktig tolkning. Verkets tolkning är numera att all semester (betald eller obetald) ska räknas som frånvaro. Det innebär att arbetsgivare inte kan erhålla stöd för den period som arbetstagaren är på semester.

Detta väcker så klart oro och många frågor. Tillväxtverket har aviserat att man inom kort kommer publicera mer information om hur inkomna ansökningshandlingar, där stödet beräknats med utgångspunkt i att betald och intjänad semester likställs med närvaro, kommer att hanteras. Fram till dess är det alltså osäkert om arbetsgivare som erhållit preliminärt stöd för den tid den anställde varit på semester, kommer att bli återbetalningsskyldiga för den delen av stödet.

Driftsenhet

En annan fråga där Tillväxverket har gjort en ny tolkning är frågan om vad som avses med en driftsenhet. Enligt förarbetena ska samma driftsenhetsbegrepp som gäller enlig LAS även gälla vid tillämpningen av lagen om stöd vid korttidsarbete, det vill säga ett geografiskt begrepp där en byggnad ett kontor, en restaurang en fabrik o.s.v. utgör en driftsenhet.

Tillväxtverket har emellertid i sin tolkning av reglerna antagit ett mer organisatoriskt synsätt enligt vilket en avdelning till exempel säljkåren kan utgöra en driftsenhet och administrationen en annan. Vidare kan en konsult som är uthyrd till kund utgöra en egen driftsenhet. Enligt Tillväxtverket är det upp till arbetsgivaren att bedöma vad som utgör en driftsenhet och dokumentera detta.

Detta är enligt vår mening en radikal förändring mot vad som gäller enligt LAS men mer förmånligt för företagen som nu kan vara friare i sin bedömning av vad som utgör en driftsenhet.

Frågor

Har du frågor om detta eller andra arbetsrättsliga frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Anna Jerndorf och Lisa Ericsson.

Event | 2020-04-17

Webinar – Fråga advokaten

Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig.

I en tid som präglas av Coronaviruset känns det extra viktigt att inte pausa denna möjlighet för HR ansvariga att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson. Vi anpassar oss självklart till situationen och bjuder härmed tillsammans med Jurek HR in till ett digitalt lunchseminarium!

Fokus på seminariet kommer att vara de för stunden mest aktuella frågorna kring Coronaviruset och dess effekter, som ni med HR ansvar kan ha stor nytta av att få vetskap om i ert arbete.

Seminariet hålls den 7 maj kl 12-13. Ni får även denna gång möjlighet att ställa frågor under seminariet men vi uppmuntrar Er att skicka in de frågor ni önskar svar på innan, för att innehållet skall bli så värdefullt som möjligt.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Nyhet | 2020-03-20

Reglerna om statligt stöd vid korttidspermitteringar med anledning av Covid-19

De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur man ska tillämpa de skyndsamt utarbetade reglerna. Tillväxtverket, som är beslutande myndighet, uppdaterar löpande sin hemsida med den senaste information. Läs mer här.

Reglerna om korttidspermittering är endast en av flera åtgärder en arbetsgivare kan vidta för att minska sina personalkostnader. Om ni önskar mer information om ovanstående eller specifik rådgivning, vänligen kontakta vårt arbetsrättsteam: Anna Jerndorf, Lisa Ericsson, Cecilia Bergman

Event | 2019-05-07

Lunchseminarium – Fråga advokaten!

Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson från vårt arbetsrättsteam.

För er som vill lära er mer eller kanske missade det förra tillfället är vi glada att bjuda in till ett nytt tillfälle.

Seminariet hålls på tisdagen den 28 maj kl 12.00 i våra lokaler Västra Trädgårdsgatan 8 och ni får – även denna gång – möjlighet att ställa era frågor. Seminariet kommer även behandla viktiga nyheter på området. Vi bjuder på enklare förtäring, samt såklart chans att träffa och mingla med branschfolk inom HR.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Event | 2019-01-22

Lunchseminarium – Fråga advokaten!

Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte har svaret på. Det är också tidskrävande att ständigt hålla sig uppdaterad på den senaste rättsutvecklingen inom området.

I samarbete med Jurek/ID Entity bjuder vi in till ett lunchseminarium den 12 februari kl. 12:00-13:30, i våra lokaler på Västra Trädgårdsgatan 8. Du får möjlighet att ställa dina kniviga frågor till våra duktiga arbetsrättsjurister som också kommer berätta om de viktigaste nyheterna på området.

För mer info och anmälan klicka här.

Begränsat antal platser, först till kvarn!

Uppdrag | 2018-07-12

Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Envirotainer

Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget Cinven. Envirotainer, med huvudkontor i Stockholm, utvecklar, tillverkar och hyr ut containrar med aktiv temperaturkontroll som främst används för flygfrakt av läkemedel och vaccin.

Törngren Magnells team leddes av Sten Hedbäck (Partner, M&A) och inkluderade Jens Haneklint (Partner, fastighet), Anna Jerndorf (Partner, arbetsrätt), Tobhias Brandell (Partner, bank & finans), Vaiva Eriksson (Counsel, M&A), Anna Bjurell (Senior Associate, M&A), Cecilia Bergman (Associate, arbetsrätt), Martina Böhme (Associate, M&A), Fredrik Gunnard (Associate, tvistelösning), Philip Reznik (Associate, M&A), Sofia Lindh (Associate, M&A), Carolin von Oelreich (Associate, bank & finans).

Uppdrag | 2018-06-25

Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage vid avyttring av en logistikportfölj till Shurgard

Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag, samt dess huvudägare Evergreen Real Estate Partners S.À R.L, vid avyttring av fem av sina totalt elva anläggningar i Sverige. De anläggningar som berörs är Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Åkersberga. Köpare är Shurgard, som tar över anläggningarna inklusive medarbetare och kunder. För mer information, se pressrelease.

Törngren Magnells team bestod av Safa Mahmoudi (ansvarig delägare), Catharina Danielson och Amela Balijaj (fastighetsrätt) samt Anna Jerndorf och Cecilia Bergman (arbetsrätt).

Event | 2017-08-25

What every employer should know – Employment Law in a nutshell

Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade arbetsrättsliga frågeställningar. Seminariet vänder sig till dig som saknar förkunskaper i arbetsrätt men också för dig som redan dagligen arbetar med arbetsrätt och vill ha fördjupad förståelse.

Seminariet behandlar bland annat följande frågor:

  • Anställningsavtalet
  • Arbetstagare och oberoende uppdragstagare
  • Personer i företagsledande ställning
  • Lojalitetsplikt, sekretess och konkurrens
  • Begränsningar vid rekrytering
  • Diskrimineringslagen
  • Tillåtna anställningsformer
  • Uppsägningar och avskedanden

 

När: onsdagen den 11 oktober 2017 kl 09.00 – ca 11.00
Var: Advokatfirman Törngren Magnell, Västra Trädgårdsgatan 8

Anmälan
Sänd din anmälan via e-post till osa@torngrenmagnell.com. Sista dag för anmälan är den 4 oktober 2017. Seminariet är kostnadsfritt. Obs. antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.

Frukostbuffé kommer att serveras från och med kl. 08:30. Seminariet startar kl. 09:00 och avslutas ca kl. 11:00.

Hjärtligt välkomna!

Nyhet | 2016-05-25

Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA)

Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA), en av de mest respekterade organisationerna för arbetsrättsjurister. Syftet med EELA  är:

  • att föra samman verksamma arbetsrättsjurister inom EU
  • att förbättra implementeringen och förståelsen av den sociala dimensionen
  • att utbyta åsikter om hur implementeringen skall genomföras
  • att stärka banden mellan arbetsrättsjurister inom EU.

 

Uppdrag | 2016-02-05

Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Trimma till Visma

Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och budgetering, i förbindelse med försäljningen av bolaget till Visma. Trimma är baserat i Umeå och hade 2014/2015 en omsättning på 43 miljoner kr, med ett rörelseresultat på 12,7 miljoner kr och 40 anställda.

Törngren Magnells team leddes av Sten Hedbäck (partner) och inkluderade Jens Haneklint (partner) och Philip Reznik (associate). Anna Jerndorf (partner) ansvarade för arbetsrättslig rådgivning, biträdd av Cecilia Bergman (associate).